Kom uit de productie. Zet je bedrijf op scherp.

Blog

Het is druk. Als ondernemer word je daar blij van; er wordt goed omgezet. Wat extra handjes erbij zou lekker zijn, maar je klaagt niet en loopt zelf gewoon wat harder. Randzaken kunnen wachten; als die rij in je winkel of productieruimte maar weggewerkt wordt. 

Herkenbaar? Je bent niet de enige in deze roerige tijden, merkt Carolien Hurkx op. Ze is bij FoodBase verantwoordelijk voor opleidingen en trainingen. Ze hoort veel over het personeelstekort waar ondernemers mee te maken hebben. Er worden lange dagen gemaakt en medewerkers worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Daarmee komt het trainen en opleiden van medewerkers op een lager
pitje. Het is een begrijpelijke en logisch keuze, vindt Hurkx. “Door de hectiek van de dag word je als ondernemer verleid om te handelen vanuit een kortetermijngedachte. Maar hebben we niet meer aan een langetermijnstrategie? Toekomstgericht werken waarbij geïnvesteerd wordt in goedlopende processen, het behoud van medewerkers en er dus aandacht is voor de continuïteit van het bedrijf. Het is juist belangrijk dat je bedrijf beter bestand is tegen veranderingen die we nog niet kunnen voorspellen.”

Bedrijfsvoering van morgen
Babs Bruil, manager van FoodBase, merkt op dat bedrijven die met een helikopterview naar hun bedrijf kijken, vaak beter slagen in de langetermijnstrategie die Hurkx schetst. “Het helpt om je af te vragen: hoe staat mijn bedrijf er nu voor? En om het daar ook met anderen over te hebben. Bijvoorbeeld met je zakelijke partner, een collega of met een ondernemer uit een andere branche. Kijk dan niet alleen naar de omzet, maar ook naar de tevredenheid van je medewerkers en van je klanten. En – ook niet onbelangrijk – met hoeveel plezier jij je onderneming nog runt. Heb je nog tijd om over bedrijfsinnovaties na te denken? Of om jezelf te ontwikkelen? En ben je tevreden met de betrokkenheid van je team? Het zijn onderwerpen die onbelangrijk lijken als je naar de dagelijkse verkoop kijkt, maar die veel betekenen voor je bedrijfsvoering van morgen.”

Betrokken medewerkers
Hurkx roept ondernemers op om een eerste stap te zetten naar toekomstgericht werken. “Kom tijdelijk uit de productie en zorg voor focus bij je vakmensen. Maak er een leuke dag van voor het team. Recent gaf ik de incompany training ‘Winkelverkoop’ bij een slagerij. Toen de training was afgelopen, ging het bedrijf met het hele team barbecueën. Drie vliegen in één klap, want 1) de
training draagt bij aan betere werkprocessen; 2) de training stimuleert om de verkoop samen een boost te geven; en 3) zo’n leuke teamdag zorgt voor een goede sfeer in het team. Superbelangrijk om je medewerkers tevreden en betrokken te houden.”

Erkende opleider
FoodBase biedt trainingen voor bakkerij, horeca, slagerij en specialiteitenwinkels op het gebied van Voedselveiligheid, Leidinggeven, Winkelverkoop en Communicatie in het team. De meeste trainingen vallen binnen het budget van €1000 en kun je dus gratis volgen met een STAP-subsidie van de overheid.

Bekijk hier ons volledige aanbod of neem contact met ons op via 0317-471234. Onze vakmensen helpen je graag!

 

  • Vorige bericht
    Klantervaring
    “Slimme bedrijfsvoering zorgt ervoor dat ...
    Sandra den Haan heeft de leiding over alle dertien winkels van Bakker Koning. “Ik was vooral bezig met de dagelijkse drukte ín de winkels”, zegt ze nadat ze de training ‘Winkelbegeleider’ heeft afgerond. Terwijl het voor haar ook belangrijk is om...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Klantervaring
    Certificering lijkt ingewikkelder dan het is
    Sinds Sander Bil de natuurbakkerij en ook het familiebedrijf Billy’s Farm in 2018 samen met zijn broer Guido overnam, stond certificering hoog op zijn wensenlijst. “De hygiënecode hadden we al wel, maar met een erkend certificaat draag je nog meer...
    Lees meer
Terug naar artikelen