“Slimme bedrijfsvoering zorgt ervoor dat ‘dagelijkse drukte’ ook écht wat oplevert ”

Klantervaring

Sandra den Haan heeft de leiding over alle dertien winkels van Bakker Koning. “Ik was vooral bezig met de dagelijkse drukte ín de winkels”, zegt ze nadat ze de training ‘Winkelbegeleider’ heeft afgerond. Terwijl het voor haar ook belangrijk is om vanuit een helikopterview de winkels te bekijken én te verbeteren. “De training heeft me weer terug naar de basis gebracht.”

Slimme bedrijfsvoering zorgt ervoor dat die ‘dagelijkse drukte’ ook écht wat oplevert. Dat was één van de eyeopeners die Sandra tijdens de training Winkelbegeleider kreeg. In de training van 12 dagdelen gaan de trainers van FoodBase uitgebreid in op de onderwerpen winkelconcept, leidinggeven en financieel management. Sandra: “Ergens in je achterhoofd ken je de basis. Maar als je elke dag vooral op operationeel niveau de winkels op orde brengt, wil die basis weleens op de achtergrond raken. En schiet het er soms bij in, om ook collega’s mee te nemen in keuzes die je maakt.”

Medewerkers meenemen

Dankzij de training van FoodBase, besefte ik weer hoe belangrijk het is om je  uitleg te geven aan je medewerkers en ze mee te nemen in je keuzes. Als voorbeeld noemt Sandra de margerijke producten zoals stokbrood en kleinbrood. “Het uitgangspunt in onze winkels was al dat we die tot sluitingstijd aanbieden. Stokbrood is een impulsaankoop, omdat mensen aan het einde van de dag vaak beslissen dat ze tóch geen zin hebben om te koken of zich realiseren dat ze het vlees voor de barbecue al wel in huis hebben, maar het stokbrood zijn vergeten. Heb je drie keer nee verkocht aan een klant, dan komt ‘ie niet meer. Dan kan je – zeker van deze producten met negentig procent marge – beter een keertje iets weggooien. Dat kost je maar vijftien cent aan ingrediënten per stokbrood. Die rekensom leg ik nu beter uit aan mijn collega’s.”

Kijkje in elkaars winkel

De training ‘Winkelbegeleider’ wordt gegeven in de winkels van de deelnemers. Het kijkje in elkaars keuken noemt Sandra als de kracht van de training. “Je wordt enthousiast van elkaar. Je ziet hoe het ook kan, komt op ideeën en het bevestigt dat je een aantal dingen zelf al goed doet. Heel leerzaam en het geeft energie!” Een van de opdrachten is om foto’s te maken van de toonbank, het kleinbrood en het grootbrood. Aan de hand van die foto’s geven de deelnemers elkaar feedback, waarna de opdracht is om de presentatie te verbeteren. “Doordat je ook bij elkaar binnen bent, heb je een veel beter beeld van de winkels van je medecursisten. En kan je elkaar dus van betere feedback voorzien”, zegt Sandra.

Lastige gesprekken oefenen

Voor het onderwerp leidinggeven wordt gewerkt met rollenspellen, waarbij een actrice is betrokken. Sandra volgde de training op een moment dat er een conflict in een van de teams ontstond. “Het conflict had me aan het twijfelen gebracht”, vertelt ze. “Tijdens de training kwamen we tot de conclusie dat ik wél goed zat in mijn oordeel, en leerde ik aan de hand van het rollenspel hoe ik mijn communicatie met medewerkers hierover kon verbeteren. Daar heb ik veel aan gehad.”

Volgend jaar weer

Deelnemers aan de training ‘Winkelbegeleider’ zijn vooral medewerkers die zelf op de vloer staan. “Maar ook ik heb er veel aan gehad”, zegt Sandra, die een meer coördinerende rol heeft. Ze is zelfs zo enthousiast, dat ze kijkt of haar collega’s in de winkels ook een training bij FoodBase kunnen gaan volgen. “Ikzelf heb binnenkort een terugkomdag, waar we de mogelijkheid krijgen om uitdagingen die we in de tussentijd zijn tegengekomen, te bespreken. En wie weet komt er over één of twee jaar een vervolg. Want zo’n trainingsdag is veel waard, het laat je weer op een andere manier naar je winkels kijken. Het is nuttig om dat regelmatig te doen.”

Ben jij enthousiast geworden door het verhaal van Sandra en wil je ook de training ‘Winkelbegeleider’ volgen? Wees er dan snel bij! De volgende training start op maandag 5 september. Direct aanmelden.

  • Vorige bericht
    Klantervaring
    Klanttevredenheidsonderzoek laat zien wat...
    Slagerij Wijnands werd opgericht in 1955 door de opa van Wilbert Wijnands. Momenteel staat Wilbert aan het roer, en net als zijn opa bijna 70 jaar geleden, heeft Wilbert topkwaliteit als belangrijkste kernwaarde. “Dat we kwaliteit leveren weet ik...
    Lees meer
Terug naar artikelen