Wij krijgen regelmatig de vraag hoe je als versondernemer het beste om kunt gaan met medewerkers die nagellak of nepnagels dragen. In de meeste hygiënecodes is hier al regelgeving over opgenomen, maar soms blijft het bij een advies. Onze hygiëne-adviseur Martin Riemersma geeft tips hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw medewerkers zich aan de adviezen houden.
Het probleem met nagellak en nepnagels
Volgens Martin is het vrij simpel: ‘Nepnagels kunnen loslaten, en nagellak is een chemisch materiaal. In de ogen van de consument passen lange of gelakte nagels niet bij voedingswaren. Consumenten letten bovendien steeds beter op hoe er in winkels wordt omgegaan met voedsel, onder andere doordat er tegenwoordig allerlei televisieprogramma’s over zijn.’
Hygiënecode
In de hygiënecodes staat wel duidelijk omschreven wanneer je je handen moet wassen. ‘Bijvoorbeeld als je naar het toilet bent geweest, als je hebt geniest, na iedere werkonderbreking, als je met rauw vlees of room hebt gewerkt, of als je afval hebt weggebracht. Maar ondanks het risico en de uitstraling is het niet volgens elke code verboden om nepnagels of nagellak te dragen. Dat maakt het voor ondernemers lastig om hun personeel erop te attenderen, want je wilt geen discussie. Je kunt het probleem proberen te omzeilen door medewerkers wegwerphandschoenen te laten dragen, maar de vraag is of je dat wilt als je ook de kassa bedient. Vaak is het namelijk een schijnveiligheid.’
Tips
Dus wat kun je als versondernemer het beste doen? Martin adviseert om het zo praktisch mogelijk te houden. ‘Dit kun je doen door een medewerker bij aanvang een contract te laten tekenen waarin opgenomen is dat nagels kort en ongelakt moeten zijn en dat nepnagels niet zijn toegestaan. Op die manier is het meteen duidelijk. Natuurlijk is iedere situatie anders, dus als een medewerker niet direct met onverpakt brood of vlees in aanraking komt, kun je er ook voor kiezen om medewerkers iets meer ruimte te geven – mits zij hun nagels goed verzorgen – , door bijvoorbeeld te werken met een tang. Mochten medewerkers geen contract willen tekenen, is het van belang dat je met elkaar in gesprek blijft en samen tot een oplossing komt. Maar als je discussies wilt vermijden, is een contract mijn gouden tip.’