Het consumentenvertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen steeg in de periode 2019 tot en met 2021. Bij veel productgroepen is een stijging te zien in het vertrouwen, de productgroepen melkproducten en babyvoeding bleven gelijk. Alleen het vertrouwen in snoep- en zoetwaren daalde. Consumenten vertrouwen producten zoals verse groenten en fruit, noten, kaas, broodproducten en peulvruchten het meeste.
Het meeste vertrouwen in speciaalzaken
Consumenten vertrouwen de speciaalzaken het meeste als het gaat om informatieverstrekking gevolgd door tv-programma’s zoals Radar. De Consumentenbond maakt de top 3 compleet. Consumenten vertrouwen informatie op sociale media het minst.
Zorgen over voedselverspilling
Van de consumenten vindt 65% dat er voldoende wordt gedaan aan de veiligheid van voedsel. Twee op de vijf vinden dat de overheid goed voor de veiligheid van ons voedsel zorgt. Consumenten maken zich wel zorgen over voedselverspilling, de hoeveelheid suiker en zout en het gebruik van bestrijdingsmiddelen.
83% herinnert geen incident over de veiligheid van voedsel
17% van de consumenten herinnert een incident dat het vertrouwen in de veiligheid van voedsel schond. In 2019 was dit nog 32% en in 2018 52% van de consumenten. Het incident dat consumenten het vaakst wordt noemden is de Fipronil-affaire.
Bronnen: