Het consumentenvertrouwen in voedselveiligheid stijgt

Nieuws

Het consumentenvertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen steeg in de periode 2019 tot en met 2021. Bij veel productgroepen is een stijging te zien in het vertrouwen, de productgroepen melkproducten en babyvoeding bleven gelijk. Alleen het vertrouwen in snoep- en zoetwaren daalde. Consumenten vertrouwen producten zoals verse groenten en fruit, noten, kaas, broodproducten en peulvruchten het meeste.

Het meeste vertrouwen in speciaalzaken

Consumenten vertrouwen de speciaalzaken het meeste als het gaat om informatieverstrekking gevolgd door tv-programma’s zoals Radar. De Consumentenbond maakt de top 3 compleet. Consumenten vertrouwen informatie op sociale media het minst.

Zorgen over voedselverspilling

Van de consumenten vindt 65% dat er voldoende wordt gedaan aan de veiligheid van voedsel. Twee op de vijf vinden dat de overheid goed voor de veiligheid van ons voedsel zorgt. Consumenten maken zich wel zorgen over voedselverspilling, de hoeveelheid suiker en zout en het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

83% herinnert geen incident over de veiligheid van voedsel

17% van de consumenten herinnert een incident dat het vertrouwen in de veiligheid van voedsel schond. In 2019 was dit nog 32% en in 2018 52% van de consumenten. Het incident dat consumenten het vaakst wordt noemden is de Fipronil-affaire.

Bronnen:

Consumentenmonitor voedselveiligheid 2019 en 2021

Consumentenmonitor voedselveiligheid 2021

  • Vorige bericht
    Blog
    Zo maak je een met goud bekroonde paasstol
    Een paasstol die is bekroond met goud, voldoet aan de allerhoogste kwaliteitseisen. Een onafhankelijke keurmeester beoordeelt het product op korstkleur, model en verzorging, korsteigenschappen, kruimeigenschappen, smaak en eeteigenschappen. Henri...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Blog
    Je doelgroep bepalen doe je zo
    Wie is jouw doelgroep? Als jouw antwoord was “iedereen”, is dit artikel iets voor jou. Het is natuurlijk logisch dat je iedereen wil bedienen, want hoe meer klanten hoe beter, toch? Tot op zekere hoogte is dat zeker waar. Alleen het is wel moeilijk...
    Lees meer
Terug naar artikelen