Consumenten zijn steeds meer bezig met gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid. Drie ontwikkelingen waar je als versondernemer op in kunt spelen om relevant en succesvol te blijven. “Wij adviseren ondernemers daarom om hun dienstverlening, werkwijze en producten zoveel mogelijk aan te passen aan de huidige klantwens”, zegt Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij FoodBase. Maar hoe pak je het aan? In dit artikel geeft Linda tips!
Ontwikkeling 1: Gezondheid staat voorop
De ene klant wil een product met weinig calorieën, de ander volgt een koolhydraatarm dieet en weer een volgende klant is op zoek naar een vegan of vezelrijk product. Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar gezonde producten die passen bij hun wensen of dieet. De voedingswaarde van producten speelt daarom een steeds belangrijkere rol bij de aankoopbeslissing.
Tip: zorg dat je je klanten informeert en helpt bij het maken van een bewuste keuze. Dat kan je bijvoorbeeld doen door voedings- en gezondheidsclaims te gebruiken. Hierin geef je de klant inzicht in de voedingskundige samenstelling van een product, of het effect van een product of voedingsstof op de gezondheid, zodat ze zelf de afweging kunnen maken om een product wel of niet te kopen. Heb jij hulp nodig bij een voedingswaardeberekening of wil je een voedingswaardeanalyse laten uitvoeren? Wij helpen je graag! Daarnaast adviseren we ondernemers ook over welke claims ze voor welke producten kunnen en mogen gebruiken. Lees hier meer over voedings- en gezondheidsclaims.
Ontwikkeling 2: Duurzaamheid steeds urgenter
Consumenten kiezen steeds vaker voor biologische producten. Daarnaast zijn er ook steeds meer mensen die (af en toe) vegetarisch of veganistisch willen eten en daarom op zoek zijn naar plantaardige alternatieven van bekende producten. Denk aan een burger op basis van peulvruchten of een vegetarische variant van een saucijzenbroodje.
Tip: kijk eens kritisch naar je assortiment. Zijn er bepaalde producten waar je een plantaardig alternatief van kan produceren? Kun je lokale grondstoffen gebruiken om je ecologische voetafdruk te verkleinen? Of zijn er producten die in aanmerking komen voor een keurmerk zoals biologisch of het vegetarische V-label? Dat geeft transparantie en duidelijkheid aan de consument.
Tip: kijk ook naar het grotere plaatje, want duurzaamheid gaat verder dan de consumptiezijde. Zijn er aanpassingen die je in je winkel of binnen de productie kan doen die beter zijn voor het milieu? Denk aan het sluiten van je winkeldeuren om warmte binnen (of buiten) te houden, het gebruik van ledlampen of het juist instellen van je apparatuur om energieverbruik te verminderen. Een rondje door het bedrijf kan winst opleveren voor je eigen portemonnee én voor de aarde.
Ontwikkeling 3: Voedselveiligheid is onmisbaar
We hoeven je niet uit te leggen hoe belangrijk hygiënisch en voedselveilig werken is. Maar als versspecialist heb je in de praktijk regelmatig te maken met wisselingen in personeel, personeelstekort of uitval door ziekte. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om alle regels op het gebied van voedselveiligheid na te leven. Toch is het heel belangrijk om hier alert op te zijn en in te investeren.
Tip: Zo doe je dat:
- Geef het goede voorbeeld.
- Leg uit waarom het zo belangrijk is om voedselveilig te werken, ook aan tijdelijke krachten.
- Zorg elke dag voor een eindverantwoordelijke waarbij medewerkers terecht kunnen met vragen.
- Complimenteer medewerkers om ze zelfvertrouwen te geven.
- Evalueer regelmatig jullie manier van werken en controleer hoe het met je medewerkers gaat.
Kijk voor nog veel meer tips over voedselveiligheid in onze whitepaper ‘Voedselveilig werken’.