5 tips voor een succesvolle hygiëneaudit

Blog

De interne hygiëneaudit is best een spannende gebeurtenis en zorgt soms voor stressvolle momenten. Maar een audit hoeft niet zo spannend te zijn. Met goede voorbereiding is je audit een stuk minder spannend.

In dit artikel geven we je vijf tips waarmee jij van elke audit een succes maakt.

 1. Maak iemand verantwoordelijk

Om een succes te maken van jullie hygiëneaudit is het belangrijk dat één of meerdere vaste personen zich verantwoordelijk voelen. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het handboek (hierover later meer), zorgen dat iedereen op de hoogte is van de inhoud daarvan, organiseren de audits en zorgen dat iedereen bij zo’n audit weet wat zijn of haar taak is. Zo iemand kan een speciale kwaliteitsmedewerker zijn. Maar bij een kleinere organisatie kan bijvoorbeeld ook de eigenaar samen met een administratief medewerker deze verantwoordelijkheid op zich nemen.

Wil je weten hoe je voedselveiligheid het beste organiseert? Laat je adviseren

2. Ontwikkel een handboek

Een HACCP-systeem gaat ervan uit dat je alle mogelijke gevaren en processen binnen een bedrijf in kaart brengt. Critical Control Points (CCP’s) worden extra gecontroleerd. In het handboek leg je die processen en CCP’s vast. Je geeft ook aan hoe je CCP’s controleert om gevaar voor de consument te voorkomen. Een handboek helpt je hierbij. Je legt hierin de voorwaarden voor de basishygiëne (wat is de routing binnen het pand, wat doe je aan persoonlijke hygiëne, wie heeft toegang, welke machines gebruik je, enzovoorts) vast en gaat vervolgens in op de processen binnen jullie specifieke bedrijf: welke producten maak je, welke processen horen daarbij en waar kunnen risico’s (CCP’s) ontstaan? In het handboek hou je rekening met de norm waaraan jouw organisatie moet voldoen. Het handboek vormt de basis voor je audits.

Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Vraag hygiëne-advies aan.

3. Betrek je hele team bij de audit

Iedere medewerker die in aanraking komt met grondstoffen en voedingsmiddelen, dient hier veilig mee te kunnen werken. Daarom is het belangrijk dat het handboek beschikbaar is voor iedereen. En medewerkers duidelijk te maken welke elementen uit dit handboek voor hen van belang zijn. Breng bijvoorbeeld in kaart welke verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid horen bij de verschillende functies binnen je bedrijf. Deze uitleg wil je ook vast onderdeel van het inwerkproces van nieuwe medewerkers maken.

Wil je jouw medewerkers goed voorbereiden op een audit? Organiseer een training voedselveiligheid. Of Download Voedselveilig werken, samen met je team

4. Registreer CCP-controles

Waarschijnlijk staat in je handboek dat je regelmatig schoonmaakt, producten laat bemonsteren en controleert op zaken als temperaturen en houdbaarheidsdata. Deze CCP-controles registreer je ook. Dat kan natuurlijk op papieren formulieren die je bewaart in mappen, maar er zijn tegenwoordig ook handige online tools waarmee je makkelijk en overzichtelijk registreert.

Vraag een gratis demo van de hygiënetool aan.

5. Bereid je medewerkers voor

Als er een helder handboek is en alle medewerkers zich hieraan houden, zit het grootste deel van de voorbereiding van de audits al goed. Maar het kan verstandig zijn om je medewerkers bij te praten over wat zij kunnen verwachten van de audit zélf en wat van hen verwacht wordt. Bereid hen voor op mogelijke vragen van een auditor en leg ook uit waarom zij die stellen. Zo is iedereen goed voorbereid en kan eigenlijk niets meer misgaan!

Wil je weten hoe FoodBase jou helpt om een succes te maken van je hygiëneaudit? Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met een van onze accountmanagers. 

 

  • Vorige bericht
    Blog
    Je doelgroep bepalen doe je zo
    Wie is jouw doelgroep? Als jouw antwoord was “iedereen”, is dit artikel iets voor jou. Het is natuurlijk logisch dat je iedereen wil bedienen, want hoe meer klanten hoe beter, toch? Tot op zekere hoogte is dat zeker waar. Alleen het is wel moeilijk...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Klantervaring
    Bbrood krijgt medewerkers mee dankzij Hygienetool
    In 2008 begon Bbrood met een klein winkeltje op de Zeedijk in Amsterdam. Het richtte zich specifiek op desembrood en onderscheidde zich daarmee van veel andere bakkerijen. Al snel kwamen er vestigingen bij. De samenwerking met Marqt zorgde voor een...
    Lees meer
Terug naar artikelen