Zowel voor ondernemers als consumenten zijn het onzekere tijden. De stijgende energie- en grondstofprijzen, het personeelstekort, de stikstofcrisis en de inflatie houden veel mensen bezig. Wat is jouw positie in de foodmarkt, wat onderscheidt jou van concurrenten en (hoe) pas jij je businessmodel aan? “Ondernemen betekent vooruitkijken en voortdurend aanpassen”, zegt Hester Braam, Key Accountmanager bij FoodBase. In deze blog geeft zij tips om ook in onzekere tijden succesvol te ondernemen en je zaak zichtbaarder en onderscheidender te maken in de foodbranche.
- Ken je doelgroep
“Of je nou in de bakkerij, slagerij of horeca werkt; je doelgroep kennen is essentieel. Wie wonen er in het gebied van jouw zaak? Wie komen er daadwerkelijk bij jou in de winkel? En waar is ruimte voor je potentieel? Met de gebieds- en klantanalyse van FoodBase leer je je doelgroep kennen. Zo krijg jij inzicht in je klant en kun je daarop inspelen, bijvoorbeeld op het gebied van je assortiment en hoeveel ze te besteden hebben.”
- Vraag om feedback
“Je kunt ook meer te weten komen van je klant door zelf met ze in gesprek te gaan. Wat vinden ze van dat nieuwe gerecht of product? Hoe willen ze benaderd worden, online en/of offline? En wat vinden ze van de uitstraling van jouw zaak? Door hiernaar te vragen, leer je je klant nog beter kennen en bedienen. Dat kan tijdens het bestellen en bedienen, maar je kunt ook een klanttevredenheidsonderzoek inzetten of kaartjes uitdelen met een QR-code naar een online vragenlijst. Als je hier een beloning tegenoverstelt, zoals een lunchbon, kortingsvoucher of het verloten van een vleespakket, komen er gegarandeerd waardevolle reacties binnen. Waar jij vervolgens natuurlijk wel iets mee moet doen.”
- Betrek je medewerkers
“Vergeet ook je medewerkers niet te betrekken bij alles wat je doet. Van de winkeluitstraling en jullie werkprocessen tot het assortiment en social media posts. Je medewerkers zijn jouw visitekaartje en hun motivatie, kennis en vaardigheden zijn van grote waarde voor je zaak. Introduceer je een nieuw gerecht of product? Klanten en gasten willen in de huidige tijd steeds meer weten: waar komt het product vandaan? Waar wordt het van gemaakt? Informeer je medewerkers en praat ze elke keer bij. Laat ze het product ook proeven en vertel het verhaal erachter, zodat zij dit op een enthousiaste en juiste manier naar klanten kunnen communiceren.”
- Blijf je ontwikkelen
“Nieuwe dingen leren is altijd goed, maar bedenk eerst wat je wil bereiken. Wil je dat medewerkers beter de klantwens kunnen achterhalen en leren hoe ze van tevreden gasten/klanten razend enthousiaste klanten maken? Of wil je de verkoopvaardigheden van je medewerkers verbeteren om het rendement van je bedrijf te verhogen? FoodBase biedt diverse trainingen voor medewerkers aan. Voor startende ondernemers bieden we daarnaast het Jonge ondernemers-traject aan, waarbij je van alle facetten van ondernemen iets leert: van financieel management en leidinggeven tot marketing.”
- Werk volgens de hygiënecode
“Klanten en gasten willen steeds meer weten over de allergenen en de grondstoffen die je in je producten en gerechten gebruikt. Daarom is het extra belangrijk om voedselveilig en hygiënisch te werken. Dat maakt jouw bedrijf professioneel en betrouwbaar. En dat is weer belangrijk voor het vertrouwen van je gast, klant of merk. Je kunt door FoodBase een hygiëne-inspectie laten uitvoeren of om hygiëne-advies vragen. Onze adviseurs betrekken ondernemers en medewerkers om samen te bouwen aan een voedselveilig en succesvol toekomstbestendig bedrijf.”
- Hou de productkwaliteit hoog
“Hoe hoog is de kwaliteit van jouw producten en hoe beoordeel je dat? De kwaliteit van je producten is afhankelijk van het productieproces, de gebruikte grondstoffen en de vakkennis van je medewerkers. De onafhankelijke keurmeesters/procesadviseurs van FoodBase zetten hun jarenlange expertise graag in om jouw brood- en banket- en bake off producten(en) naar een hoger niveau te tillen en je te adviseren op het gebied van productie, processen en recepturen. Je ontvangt van ons een heldere rapportage waarmee je direct aan de slag kan.”
- Focus op de lange termijn
“Ondernemen betekent vooruitkijken en voortdurend aanpassen. Wat wil je deze week, komende maand en volgend jaar bereiken? Wat zijn periodes die extra aandacht verdienen, omdat het dan heel druk of juist rustig is? Stel doelen op en maak een plan! Ga ook dagelijks het gesprek aan met je klanten of gasten, stel je plannen continu bij en speel in op hun behoeften. Alleen zo kun je als ondernemer echt het verschil maken.”