“Met de hygiëne-inspectie geven we als school het goede voorbeeld”

Klantervaring

Dennis Oosterlaar geeft sinds 2018 les in het team Bakkerij & Patisserie aan het Deltion College. Hij heeft er hard aan gewerkt om het certificaat voor de hygiëne-inspectie van FoodBase te halen. ‘’Hygiëne speelde binnen onze opleiding altijd al een belangrijke rol,’’ vertelt Dennis. ‘’Maar toch hikten we al jaren tegen de certificering aan. Door de hygiëne-inspecties van FoodBase kregen we inzichtelijk welke dingen we nog net wat beter op orde konden krijgen. Daarmee zijn we aan de slag gegaan, en nu scoren we optimaal!’’

Voorbeeldfunctie
Hygiëne speelt een belangrijke rol binnen de opleiding Bakkerij & Patisserie. ‘’Als school is dat extra belangrijk,’’ vindt Dennis. ‘’Wij moeten het goede voorbeeld geven, want onze studenten gaan uiteindelijk op allerlei plekken in de bakkersbranche aan het werk. Daarom vind ik eigenlijk dat iedere bakkersopleiding het certificaat voor hygiëne-inspectie zou moeten hebben.’’

Precies werken
Dennis is sinds een jaar of twee verantwoordelijk voor het naleven van de regels van de hygiëne-inspectie. Daar komt een hoop bij kijken. ‘’Bij ons wordt al drie keer per dag schoongemaakt, na ieder lesonderdeel, dus dat hadden we goed op orde. Maar als je je precies aan de voorschriften wil houden, moet alles ook goed gelabeld en geregistreerd worden. Daar ging nog wel eens wat fout, waardoor we de certificering misliepen.’’

De puntjes op de i
Anderhalf jaar geleden besloot het team er daarom vol voor te gaan. ‘’We zeiden: nú gaan we ervoor zorgen dat we het certificaat krijgen! Dus hebben de praktijkdocenten anderhalf jaar lang flink op de regels gehamerd bij zowel collega’s als studenten. FoodBase accountmanager Jasper van Dongeren is een paar keer langs geweest, dat hielp om in te kaart te brengen welke verbeterpunten er nog waren en de puntjes op de i te zetten.’’

Resultaat
Na het voorbereidende jaar heeft Dennis een paar weken geleden de officiële aanvraag voor de certificering gedaan. ‘’Dan komt er iemand langs die nog niet eerder bij je is geweest voor de officiële inspectie. We zijn heel trots dat we nu met vlag en wimpel door de inspectie kwamen! Nu we het certificaat hebben, krijgen wij nog twee keer per jaar bezoek van FoodBase met eventueel advies.’’

Visitekaartje naar de klant
Dennis raadt het ieder bedrijf aan om voor het hygiëne-certificaat te gaan. ‘’Het houdt je scherp op de regels, die anders toch een beetje verwateren in de dagelijkse gang van zaken. Wij hebben bovendien een winkeltje, dus het is ook een visitekaartje naar de klanten toe: hier wordt hygiënisch gewerkt!’’

  • Vorige bericht
    Whitepaper
    Whitepaper Succesvol ondernemen in uitdagende...
    Door het enorme personeelstekort, de hoge kosten voor energie én de inflatie hebben versondernemers het momenteel niet makkelijk. Toch kan jouw bedrijf deze uitdagende tijden goed doorkomen. Maar hoe? We hebben een whitepaper gemaakt vol met...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Blog
    Fleur van de Bovenkamp coördineert mystery...
    Veel ondernemers op het gebied van versproducten dénken dat ze weten hoe hun winkel overkomt op klanten. Maar uit rapportages van mystery shoppers komt vaak een ander beeld naar boven. Sinds vorig jaar coördineert Fleur van de Bovenkamp op de...
    Lees meer
Terug naar artikelen